Dragtävling, foton, film…& SM-brons!

…otroligt & helt oväntat, både för oss & andra tror jag 😉 

Kom till tävlingsplatsen på fredagskvällen och det första som stod på schemat var anmälan i sekretariatet & fordonsbesiktning.

Kickbiken monterades…lr ja ”wanna-be-kickbiken” då jag faktiskt inte haft råd att köpa en ”riktig” än. Men nog gick den igenom besiktningen allt trots lite gliringar angående dess ringa storlek & min hemmafixade linhållare (ridspö) 😉

Därefter väntades invigning med marschaller och nationalsång. Förarmötet gick snabbt och domaren underströk att vi skulla hålla god ton på banan och försöka hålla tillbaka tävlingsdjävulen i oss.

Vid 21-22-tiden checkade vi in på hotellet i Emmaboda och såg fram emot en god lång sömn då min starttid först var 14.35 på lördagen.

DAG 1:
Väl på plats på lördagen var det människor och hundar precis överallt och stämningen kändes förväntansfull. Började med att ställa mig vid starten och kolla lite på de andra tävlingsekipagen. Bestämde rätt snabbt att det skulle bli att kicka och springa uppför backen i starten för min del då banan började med uppförsbacke.

I vår klass tävlade vi mot 2 st malinois, 1 hannoveransk viltspårhund, 1 hovawart, 1 dalmatiner och 1 tysk schäferhund…

DSC_1240

Tiden rullade på rätt snabbt och 30 min innan start rastade jag av Leszlo en sista gång, erbjöd honom lite vatten och satte på honom sele och skor (Pawz) på framtassarna sen blev det uppvärmning. Leszlo blev såklart helt galen när vi närmade oss startområdet och han fattade då vad som var på G. Jag fick avleda honom genom att låta honom trampa runt i blåbärsriset en bit därifrån.

5 min innan start vände jag honom framåt mot starten och platsade honom (ett antal ggr då han hade aningen svårt med att vara stilla 😉 ), kopplade om honom till draglinan och sen fick Jimmy vara hållhjälp då vi ställde oss vid startlinjen och inväntade nedräkningen. Domaren invända att vi fick göra så gott vi kunde (antagligen såg vi inte tillräckligt erfarna & proffsiga ut 😉 ) och nog gjorde vi det alltid!

När startsignalen ljöd och Leszlo fick framåtkommando var vi båda taggade och vårat mål för dagen var att Leszlo skulle hålla bra fart genom hela banan och att vi inte skulle bli omkörda av den som startade 1 min bakom oss.  Efter ca 2/3 av banan vid en av de branta uppförsbackarna nådde vi dock ikapp en förare som körde hovawart och svischade snabbt förbi dom.

Nästa ekipage vi stötte på var en förare med dalmatinerhane, detta efter att vi kämpat oss uppför de 2 jobbigaste backarna. Ett tiotal meter efter att vi passerat dom märkte jag dock att Leszlo ville gå in till sidan och jag trodde att han ev. blivit akut kissnödig och lät honom stanna…..

…NÄÄ då han hade bestämt att han har blivit alldeles för slemmig i ansiktet och måste torka bort det genom att ligga & åla i blåbärsriset…ja herregud på SM av alla tävlingar… XD 

Tack å lov var han snabb att övertala om att vi skulle köra vidare och vi jagade ikapp dalmatinern igen som vi återigen körde om efter att passerat några kurvor.

Strax därefter dök 800 m-skylten upp som talade om att vi snart var i mål och jag försökte tagga Leszlo de sista hundra metrarna för att vi inte ska bli passerade av dalmatinern. Och när Leszlo kände av att det var upplopp satsade han sina sista krafter 🙂

Var mycket nöjd med honom då han kändes relativt pigg även efter målgång och vi hade nått våra mål för dagen.

DSC_1245

När sen dagens resultat sattes upp på anslagstavlan blev vi om möjligt ännu gladare över att se att vi efter dagens lopp höll en 3e placering!  Med 15 sekunder ner till den som låg 4a blev jag dock både taggad och lite stressad då det innebar att vi på dag 2 skulle starta tidigare och då bli jagade av de som efter dagens lopp hade sämre i tid…och 15 sekunder tas lätt igen, särskilt dag 2 och dessutom vet alla som kör drag att vad som helst kan hända!

Åkte tillbaka till hotellet, Leszlo fick massage & lite mat innan vi gick ner på hotellets restaurang och käkade vi med.

DAG 2

Dag 2 innebar mer nervositet för min del då jag inte har så bra tävlingsnerver och att försöka försvara ett SM-brons var verkligen inte nått jag räknat med när jag anmälde mig till SM…

Innan tävlingsstart förflöt dagen nästan precis som på dag 1. När vi startat kände jag dock att banan var tyngre och underlaget mjukare än dagen innan och mina små däck sjönk lätt ner i sanden. Jag förstod att jag skulle behöva kicka väldigt mycket mer än på dag 1 för att vi skulle kunna hålla fart.

Banan kändes även så mycket längre denna dag eftersom jag visste exakt vart jag var och hur mycket som var kvar, att halsen också gjorde sig påmind gjorde inte saken bättre 😛 Samlade nog med krafter för att orka springa de 2 längre backarna och kikade över axeln för att se om vi hade nån i hasorna men såg ingen.

Nån km innan mål kände jag att Leszlo började bli trött och blev lite glad över att se en Siberian husky-tik som sackat ner lite längre fram. Detta gjorde att Leszlo fick nya krafter och när vi passerat dom kom vi äntligen till 800-meters skylten och Leszlo taggade återigen till!

Att vara i mål är alltid en skön känsla, dock är det alltid så att 10 min senare vill jag gärna köra en runda till och Leszlo är precis likadan 😉

Men efter målgång var det bara att med spänning invänta övriga deltagares tider…

DSC_1273

När jag sen fick veta att vi hållit fast vid SM-bronset och faktiskt ökat avståndet till 4an till 40 sek var det en otrolig känsla.

Prispall

Detta var inte förväntat, absolut absolut inte….att min lilla lilla pinscher och jag med så många deltagare i vår klass skulle klara av att ta ett SM-brons tillsammans hade jag aldrig kunnat drömma om….

DSC_1294

DSC_1327

DSC_13151

Här är  några filmsnuttar från tävlingen som jag klippt ihop, enjoy! 🙂