Dubbelt upp i draghundskor

…nu lite om skor, både till Leszlo & mig 🙂 

Har länge sparkat mig fram i mina Columbia Ravenous Trail running shoes (nedan) men de har nu efter många mil blivit helt nedslitna på själva ”kick-off”-stället på sulan så det var dags för ett par nya.

columbia

I somras köpte jag ett par Icebug Anima2- L BUGrip (nedan) som har metalldubbar under. Detta gör att jag slipper problemet med att de blir nedslitna de sträckorna som jag kör på asfalt och de har självklart även bra grepp och är särskilt bra vintertid. Dock  är det ju så att man max får ha 1 mm dubb på tävling och dessa har ca 3 mm och är alltså bara mina träningsskor.

icebug

Så nu var jag alltså ute efter ett par skor som jag även kunde använda på tävling och jag ju lite av ett Google-freak när det kommer till att köpa nya saker. Kollar alla recensioner som finns och om dom är positiva är nästa steg att hitta billigaste pris på en hemsida som känns seriös (Trustpilot kollas alltid 😉 )  (inga mer försvunna paket tack!)

Denna gång ville jag gärna ha ett par skor med lika bra eller bättre grepp än mina tidigare trailskor så till sist föll valet på Speedcross 3 CS (nedan).  Läste att dessa är både är vattenavvisande, snabbtorkande och gjorda för att få bra grepp på halkiga leriga vägar, så det lät ju som perfekta skor för oss draghundsmänniskor ^_^. Vet även att dessa skor används flitigt av agilityfolket för att få bättre grepp på banan. Nu är det upp till bevis för dessa skor, första test blir ju antagligen SM!

salomon

Även Leszlo har fått skor, dock inte helt nyligen utan några köpte jag redan förra året och det andra paret i somras. Jag använder skor på honom när vi kör på grusvägar med x-antal vassa stenar och även när vi måste köra på asfalt en längre sträcka för att ta oss till de riktiga dragvägarna. Och självklart även om jag upptäcker någon spricka eller alltför nersliten trampdyna.

De skor han har är dom som heter Rugged ultra paws (vänster) och Gippmokks hundsocka (höger) i cordura.

ruggedgippmokk

Jag upplever att Rugged ultra paws är de som håller absolut bäst och längst men att risken för skav är mindre med Gippmokks sko då den är lite mer följsam.

Självklart springer Leszlo helst utan skor och när man först sätter på honom skorna är han inte alls nöjd. Men när han väl är  ute och han fattar att vi ska ut och dra glömmer han allt var skor heter och kör som vanligt, fullt ös medvetslös ^_^